DOI: DOI: 10.31139/chnriop.2018.83.5.38

Chronic active tibia osteomyelitis accompanied by soft tissue defects with exposed bone, infected pseudoarthrosis or pathological fractures are a reconstructive challenge to the orthopedic surgeon. We present a case of a 68 year-old patient with chronic tibia osteomyelitis associated with a wound exposing tibia diaphysis. The successful local debridement and reaming of a tibia followed by local antibiotic delivery and cross-leg flap transfer from opposite tibia with stabilization of lower extremities with Ilizarov fixator was achieved in two stages. After 14 months the patient is free from infection and skin defect, able walk with full weight bearing. We consider securing of cross-leg flap with stabilization of lower extremities with Ilizarov fixator as relevant for successful reconstructive procedure for soft tissue defect over tibia in cases of osteomyelitis not suitable for local or microsurgical flap.

Przewlekłe czynne zapalenie kości piszczelowej, któremu towarzyszy ubytek skóry z ekspozycją kości, zakażonym stawem rzekomym lub patologicznym złamaniem, stanowi wyzwanie dla chirurga ortopedy. Przedstawiamy przypadek 68-letniego chorego z przewlekłym zapaleniem kości piszczelowej z raną eksponującą trzon kości piszczelowej. Wykonano dwuetapowy zabieg rekonstrukcji. Etap pierwszy: oczyszczenie rozwiertakami jamy szpikowej i miejscowa aplikacja biomateriału z antybiotykiem i prewencyjna stabilizacja gwoździem powlekanym cementem z antybiotykiem. W drugim etapie przeniesienie płata skórno-powięziowego z przeciwnej goleni ze stabilizacją obu kończyn dolnych za pomocą stabilizatora Ilizarowa. Uzyskano wygojenie infekcji i ubytku skory nad ogniskiem zapalnym, po 14 miesiącach chory chodzi z pełnym obciążaniem. Uważamy, że zabezpieczenie płata krzyżowego poprzez stabilizacje kończyn dolnych za pomocą stabilizatora Ilizarowa jest istotne dla skutecznej rekonstrukcji ubytku tkanek miękkich tą metodą u chorych z zapaleniem kości i brakiem warunków do płata miejscowego lub mikrochirurgicznego.