Remarks on the etiopathogenesis and diagnosis in Osgood-Schlatter and Sever-Haglund diseases based on the Doppler ultrasound of apophyses

Uwagi na temat etiopatogenezy i diagnostyki w chorobie Osgood-Schlattera oraz Haglunda-Severa w świetle wyników badań USG z Dopplerem apofiz

DOI: 10.31139/chnriop.2018.83.6.41

Assuming the mechanical significance of injuries in the etiopathogenesis of Osgood-Schlatter and Sever-Haglund diseases, it should be recognized that the areas susceptible to damage in growing apophyses are the growth zones and the newly formed bone. The SMI Doppler ultrasound (visualization of microvascular flows) helps to determine the precise location of the lesion, i.e. the area of the greater vascular microflow within the involved apophyses. The ultrasound examination revealed increased microflows within the growth zones of painful apophyses. On the “healthy” side, no microflows were observed. Relief of pain in the tibial tuberosities and the heel correlated with a marked reduction in the vasculature of the previously painful outgrowths. The authors suggest that as regards the imaging studies in Osgood-Schlatter and Sever-Haglund diseases, in the future, the most crucial method may be with Doppler ultrasound with microvascular visualization.

Przyjmując znaczenie mechaniczne urazów w etiopatogenezie choroby Osgooda-Schlattera oraz Haglunda-Severa należy uznać, że miejscami podatnymi na uszkodzenia w rosnących apofizach są strefy wzrostowe i nowopowstała kość. Badanie USG Doppler z funkcją SMI (wizualizacja mikroskopijnych przepływów) umożliwia precyzyjne umiejscowienie uszkodzenia, czyli obszaru większego mikroprzepływu krwi w obrębie zajętych apofiz. W badaniu USG zwiększone mikroprzepływy występowały w obrębie stref wzrostowych bolesnych odrostków. Po stronie „zdrowej” nie obserwowano mikroprzepływów. Ustąpienie dolegliwości bólowych guzowatości piszczeli i pięty korelowało z wyraźnym zmniejszeniem ukrwienia poprzednio bolesnych odrostków. Autorzy sugerują, że w diagnostyce obrazowej choroby Osgooda-Schlattera oraz Haglunda-Severa największe znaczenie w przyszłości może mieć badanie ultrasonograficzne z funkcją Dopplera i możliwością badania mikroprzepływów.